Top
Inside Atrios

Kodaň: Inšpirácia pre architektov na cestách

Často sa hovorí, že je lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť. A tento koncept bol hlavným dôvodom, prečo sme sa rozhodli usporiadať exkurziu do Kodane pre náš tím architektov. Chceli sme sami na vlastné oči vidieť, ako iní riešia architektonické výzvy a inšpirovať sa tým pre našu prácu. 7 účastníkov, 520 000 krokov, 25 navštívených budov a verejných priestorov. Zažili sme presuny pešo, autom, lietadlom, autobusom, metrom, na bicykli i loďou. Dokonca sme sa dvakrát okúpali v mori.

Čo sme si z exkurzie odniesli, prezradí náš senior architekt Pavol Čechvala, partner kreatívneho zoskupenia A3 architekti:

Pali, prečo sme si vybrali práve Kodaň? Kodaň ponúka bohatú škálu súčasnej kvalitnej architektúry a verejných priestorov na jednom mieste. Navyše sme mali možnosť exkurzie s odborným výkladom od spoločnosti Be Copenhagen, ktorá bola veľkým prínosom.

Aké špecifiká má dánska architektúra? Všeobecne je to schopnosť realizovať odvážne koncepty, tvarové a materiálové riešenia. Pri verejných budovách je vidno silu ekonomiky a otvorenosť voči verejnosti. V riešení obytnej architektúry a verejných priestorov sa odráža životný štýl a povaha Dánov, napríklad vzájomná ohľaduplnosť v doprave, otvorenosť interiérov veľkými oknami, obľuba mikromobility a zelených riešení.

LPorovnajme Bratislavu vs. Kodaň – 3 hlavné rozdiely

1. Geografia – Kodaň je na rovine, obmedzená len morom a môže sa rozvíjať ako vejár, zatiaľ čo Bratislava je obklopená Karpatmi, blízkym letiskom a štátnou hranicou. Obe mestá majú potenciál „zeleného“ a „modrého“ mesta, ale Bratislava ho zatiaľ dostatočne nevyužíva.

2. História – Kodaň síce nebola zdevastovaná socialistickými sídliskami, ale mala svoje problémy v podobe rozsiahlych brownfieldov prakticky v centre mesta. Rozdiel spočíva v tom, kam sa od 90. rokov dostali Kodaň a Bratislava z týchto východísk.

3. Doprava – V Kodani je vidieť výrazný posun k využívaniu verejnej dopravy a mikromobility, najmä cyklodopravy. V Bratislave ešte stále dominuje automobilová doprava a polyfunkcia je menej rozšírená.

Mali ste konkrétny plán, čo ste chceli vidieť? 

Mali sme rozsiahly zoznam cieľov, ale museli sme ho prispôsobovať podľa počasia a narastajúcej únavy. Navštívili sme budovy a verejné priestory od ateliérov ako: BIG, Lundgaard & Tranberg, SHL Architects, Arne Jacobsen, COBE, Gehl Architects, OMA, MVRDV, Jean Nouvell a ďalšie. Klasické turistické atrakcie, ako je Malá morská víla, sa nám nepodarilo navštíviť kvôli obmedzenému času.

Čo nás na Kodani najviac oslovilo?

Spýtali sme sa kolegov a ich odpoveď bola jednoznačná: VŠETKO. Asi to vyplýva z odlišného životného štýlu, ktorý robí všetko, čo sme videli a zažili, tak zaujímavým.

Aké závery môžeme z návštevy Kodane vyvodiť?

Je všeobecne dobré pozrieť sa von, tam, kde veci fungujú inak alebo lepšie, pretože takéto cesty nám otvárajú oči. Každý z nás môže čerpať inšpiráciu a myslieť na to, ako by sme mohli inovovať a zlepšiť veci na Slovensku. Ale uvedomme si, že zmena myslenia ľudí bude trvať a vyžadovať si trpezlivosť.

A tak zakončujeme našu cestu do Kodane s vedomím, že sme si odniesli nielen spomienky a zážitky, ale aj nové myšlienky a inšpiráciu pre našu budúcu prácu. Skutočne sme načerpali nápady, ktoré môžu pomôcť zmeniť tvár architektúry na Slovensku.