Ako sa nám v PARQ Zátišie podarilo zapojiť investorov a prečo v tom chceme pokračovať
PARQ Zátišie je projekt, za ktorým nestojí len architektúra a urbanizmus – ale aj dôvera. Tú sme nedávno pocítili naplno počas investičnej kampane na platforme Crowdberry, kde sa do financovania projektu zapojili desiatky súkromných investorov a spoločne s nami vyzbierali viac než 2 milióny eur. Rozhodli sme sa otvoriť development verejnosti a vytvoriť model, v ktorom ľudia nielen bývajú, ale zároveň sa môžu stať aktívnymi spolutvorcami.
O tom, ako prebiehala kampaň, čo nás prekvapilo, aj aký typ vzťahu vzniká medzi developerom a komunitou investorov, sme sa rozprávali s dvomi kľúčovými ľuďmi: Matejom Jelínkom, Managing partnerom spoločnosti Atrios, a Petrom Povalom, Senior Advisorom pre real estate a private equity investície z Crowdberry, ktorí stáli pri tejto príležitosti od samého začiatku.
Kampaň, čo mení pravidlá
„Bola to prvá investičná kampaň zameraná na development v Bratislave a zároveň najväčší projekt v nehnuteľnostiach, pre ktorý sme mobilizovali privátny kapitál od investorov,“ hovorí Peter Povala z Crowdberry. Dodáva, že PARQ Zátišie presvedčilo investorov najmä kombináciou výbornej lokality, mestotvornej vízie a premyslenej polyfunkčnosti projektu. Samozrejme, dôležité boli aj jasne nastavené podmienky a transparentnosť investície.
Matej Jelínek dopĺňa, že pre Atrios bola dôležitá myšlienka developmentu „od ľudí ľuďom“. „Za pojmom developer si častokrát ľudia predstavia veľké korporácie a investorov, ktorí nemajú kontakt s realitou či s bežnými ľuďmi. Ale tak to v praxi vôbec nie je. Za developmentom je množstvo ľudí, ktorí sa na ňom svojím kúskom podieľajú. Vnímali sme to tak, že cez platformu Crowdberry toto ešte umocníme,“ hovorí Jelínek.

Dôvera, ktorá zaväzuje
Zámer bol úspešný. Podľa Povalu v Crowdberry zaznamenali o projekt obrovský záujem. Na túto investičnú príležitosť reagovali rôzni investori – menší aj väčší, zameraní na real estate, aj tí, ktorí si u nich budujú sektorovo diverzifikované portfólio. Celkový investičný záujem presiahol 4,5 milióna eur, pričom viac ako 40 % tvorili investori so záujmom investovať 50 000 eur a viac. Celkovo tak išlo o vyše 300 registrovaných záujemcov, z ktorých do prvého kola investovalo 160 s priemernou investíciou 12 500 eur. „Títo ľudia neprišli len pre čísla – hľadali zmysluplnú investíciu s reálnym dopadom. PARQ im ju ponúkol.“
Matej Jelínek vidí túto dôveru ako veľké potvrdenie správneho smerovania. „Paralelne s kampaňou Crowdberry sme zaznamenali veľký záujem o kúpu priestorov v projekte, ktorý sme preklopili do úspešných predajov. Táto dôvera nás veľmi teší a bezpochyby nám ako ľuďom a firme dáva vietor do plachiet pri dokončení projektu, ale tiež pre budúce výzvy. Niektoré míľniky sme vďaka nej dosiahli skôr, než sme plánovali,“ hovorí Matej Jelínek a pripúšťa možnosť, že to urýchli práce na ďalších etapách.
Ako hovoriť o meste a investovaní jazykom, ktorému ľudia rozumejú
Úspech kampane nebol len o číslach, ale aj o príbehu, ktorý sa podarilo vyrozprávať. Podľa slov Mateja Jelínka jasná vízia projektu existovala už od úplného začiatku – no práve vďaka skvelej práci marketingového tímu na čele s Evkou Špirkovou sa ju podarilo zrozumiteľne pretlmočiť. „Musím tu tiež vyzdvihnúť prácu tímu Crowdberry. Celý projekt v jeho komplexnosti veľmi rýchlo pochopili a preložili do zrozumiteľnej reči tak, aby sa s ním vedeli ľahko stotožniť aj investori a my sme mali viac priestoru venovať sa samotnému projektu a jeho ďalšiemu rozvoju,“ dodáva Jelínek.
Povala súhlasí – kľúčová bola podľa neho otvorená a profesionálna komunikácia, a to nielen voči investorom, ale aj medzi Crowdberry a Atriosom. „Nie je bežné, aby manažér projektu detailne ovládal všetky aspekty developmentu. To bol pre investorov signál, že sú v dobrých rukách.“
Keď investori nie sú len investormi
Obaja sa zhodujú, že tento typ spolupráce mení spôsob, akým sa developeri a verejnosť navzájom vnímajú.
„Myslím si, že to je veľmi dobrý a dôležitý krok pre rozvoj miest v prospech ich obyvateľov. Zapojením investorov do projektu prakticky odkrývame verejnosti karty. Ľudia získavajú lepší vhľad do toho, ako development funguje, a dokážu ho nielen hodnotiť, ale aj konštruktívne formovať,“ vysvetľuje Jelínek.
Z pohľadu Crowdberry je tento prístup zároveň cestou, ako budovať profesionálny kapitálový trh dostupný širšej verejnosti. „Našim cieľom je prinášať investorom pozitívnu skúsenosť s investovaním vďaka transparentnému procesu, kvalitnému výberu príležitostí a hlavne doručeným výnosom. Segment real estate je na to ideálny priestor,“ dodáva Povala.
Ako spomína Matej Jelínek, pre Atrios bol od začiatku dôležitý komplexný pohľad: PARQ Zátišie sa pripravoval tak, aby dobre fungoval pre všetkých stakeholderov – od budúcich obyvateľov, cez samosprávu, banky, až po investorov. „Ruka v ruke s tým idú aj parametre, ktoré robia projekt zaujímavý pre individuálnych investorov. Dôležitá je samotná lokalita a určite základný koncept projektu. PARQ Zátišie pre nás nie je len kopa betónu či excelovské tabuľky. Je to miesto, kde žijeme a pracujeme – a chceme, aby fungovalo na všetkých úrovniach,“ hovorí Matej Jelínek.
Čo bude ďalej?
Po ukončení investičnej fázy budú investori pravidelne dostávať kvartálne reporty o stave projektu a po dokončení projektu očakávanom v Q1 2028 im bude vyplatený kapitál s výnosom.
A čo nás ako developera teší ešte viac – táto spolupráca nekončí. „Ešte v rámci tejto etapy pripravujeme ďalšiu investičnú príležitosť. Zároveň takýto model vnímame ako príležitosť ukázať ľuďom náš prístup k developmentu, budovať a upevňovať si s nimi vzťahy,“ hovorí Matej Jelínek.
Managing partner skupiny Atrios ďalej očakáva, že postupne budú ľudia edukovanejší a v mnohých prípadoch dôjde k efektívnejšej a výraznejšej participácii na projektoch už v ich úvodných fázach. „V prípade pripomienok sa zamerajú viac na objektívne nedokonalosti a nebudú development démonizovať ako to bolo v minulosti. Vďaka tomu bude celý proces rýchlejší, povedie k obojstrannej spokojnosti – a priblíži nás ku kvalitnejšiemu verejnému priestoru, občianskej vybavenosti a infraštruktúre,“ uzatvára Jelínek.
A na záver? Sme vďační a tešíme sa na ďalšie spolupráce.