fbpx
všetky články
20. marca

Prechádzame na home office: 5 tipov ako pracovať z domu a zostať rovnako efektívny

Hana Baňacká

Pracovať z domu je nepísaným snom väčšiny pracovníkov z kancelárskych budov. Áno, znie to perfektne (ahojte tepláky a pohodlie), no v skutočnosti je práca z domu oveľa náročnejšia ako sa môže zdať. Minimálne teda pre tých, ktorí nie sú zvyknutí pracovať sami. Keďže aj my fungujeme na kolektívnom uvažovaní, adaptovať sa na home office predstavovalo výzvu. Ako sa s tým popasovať a nestratiť efektivitu?

Vytvoriť si vlastné pracovné zákutie znamená stanoviť hranice

Práca z pohodlia domova poskytuje množstvo výhod, napríklad šetríte nielen čas ale aj náklady, ktorý by ste inak vynaložili na presun do práce. Riziko však vzniká pri množstve rozptýlení, ktorých je doma niekedy jednoducho veľa. Ak však nechcete stratiť na produktivite, vytvorte si aj doma vlastné pracovné mikroprostredie. Ideálna je samozrejme samostatná tichá miestnosť. Ak však podobnou váš domov nedisponuje, nevadí. Vyčleňte si jedno miesto, pokojne aj jedálenský stôl, z ktorého odstránite všetky nepotrebné a rozptyľujúce veci. Po skončení práce dajte všetko na svoje miesto, čím jasne ohlásite koniec pracovného dňa.

samostatny-priestor-je-pre-efektivitu-homeoffice-naj

Prečo je dôležité vyčleniť si samostatné miesto na prácu aj doma?

Pri home office môžeme mať pocit, že musíme pôsobiť zaneprázdnene. Jane Scudder, odborníčka na osobný development, tvrdí, že je to práve fyzická neprítomnosti v kancelárii, ktorá na nás vyvíja tlak dokazovať produktivitu tým, že sme neustále online. Stanoviť si jasné pracovné hranice, teda fyzicky oddeliť pracovný život od toho osobného, pomôže nielen zvýšiť produktivitu, ale priniesť aj pocit uspokojenia, že sme v ten deň splnili všetko, čo sme mali.

Sústredeniu pomáha prirodzené svetlo

Nech sa rozhodnete pracovať v ktorejkoľvek časti vášho domu, prihliadajte na miesto najväčším prísunom prirodzeného svetla. Mnohé výskumy na túto tému ukazujú,  že množstvo denného svetla priamo ovplyvňuje nielen našu náladu, ale najmä koncentráciu, energiu a  aj produktivitu. Prirodzené svetlo totiž zoviera naše zrenice, čo prospieva lepšej funkcii našich očí a aj schopnosti čítať a vidieť.

denne-svetlo-pomaha-lepsej-koncentracii

Perfektný článok o vplyve svetla na náš organizmus nájdete na Arch Daily.

Dodržiavanie harmonogramu zvyšuje produktivitu

Pokiaľ sa jedná o prácu z domova, nič nie je dôležitejšie ako štruktúra celého dňa, pretože v týchto dňoch sme sami sebe osobným manažérom. Pokiaľ pracujeme mimo dohľadu nadriadeného, chceme či nie, máme tendenciu uchýliť sa k prokrastinácii. Nie každý dokáže byť striktne organizovaný, pre tých čo zvyknú odbehnúť k domácim povinnostiam je to Google Calendar, ktorý s radosťou pripomenie naše priority. Iné rady poskytujú odborníci na prácu z domu, stačí vraj dodržať týchto päť základných:

  • Vstávajte v normálnom čase, ako by ste vstávali do práce
  • Vybavte si rannú rutinu a ak je to možné, hneď potom si sadnite k práci
  • Naučte sa efektívne “vypnúť” – to znamená robte si krátke pauzy, počúvajte svoje telo. Naozaj váš mozog najlepšie pracuje o 21:00?
  • Správajte sa, akoby ste boli naozaj v práci – počas dňa neriešte nič iné len pracovné povinnosti ideálne za zatvorenými dverami
  • Keď “padla”, odpojte sa od všetkého

Psychológovia hovoria, že aj 20 minútová pauza na rannú kávu alebo na poobedné cvičenie môže dopomôcť k správnemu pracovnému mindsetu. 

Ak sa cítite izolovaní, komunikujte s kolegami 

Koronavírus nás všetkých núti zostať doma, izolovaní od vonkajšieho sveta  aj našich priateľov či kolegov. Niekedy nás pocit izolácie môže dobehnúť a navodiť negatívne citové rozpoloženie až stres zo samoty. V rámci vášho home office je preto mimoriadne dôležité udržiavať kontakt s kolegami, aj za účelom zistenia na čom momentálne pracujú. Komunikácia je v tomto smere dôležitá aj z hľadiska udržania firemného working flow, kedy váš zamestnávateľ získa prehľad o jednotlivých zadaniach či tempe ich plnenia.

pracujeme-doma-ms-teams

Aj pre nás prechod na home office zo začiatku predstavoval výzvu. No v pomerne krátkom čase sme z kancelárie prešli na online working place Microsoft Teams, kde si bez problémov môžeme v aktuálnom čase odpovedať na otázky, poslať najnovšie verzie skíc projektov, či uskutočniť hromadný konferenčný hovor. Máte aj vy podobnú platformu? Dajte vedieť, na čom fungujete teraz.

Predtým, ako pôjdete

Máme pre vás ešte zopár mini tipov, ako zvýšiť vašu efektivitu (nielen) počas práce z domu.

  •  Vyberte si hudbu, ktorá vystihuje tempo vašej úlohy. Ak sa potrebujete sústrediť na dôležitý mail, alebo prepočítať cenovú ponuku, pustite si ambientné tóny. Kreatívnej práci zas pomáha rytmická no nerušivá hudba. Skúste napríklad tento playlist na Spotify (odporúča 5 z našich 6tich projektantov).
  • Stanovte si deadline, kedy s prácou skončíte. Na začiatku článku sme spomínali stres spôsobený potrebou byť stále online. Nemusíte. Jednoducho dodržiavajte váš denný harmonogram a skončíte vtedy, kedy by ste končili v zamestnaní aj za normálnych okolností.
  • Nezabúdajte na trojuholníkové pravidlo. Ak ste o tom ešte nepočuli, vysvetlíme. Jedná sa o rozmiestnenie všetkých vecí, zariadení aj pohárov s čajom tak, aby boli vo vašom bezprostrednom dosahu. Centrum trojuholníka je tak laptop alebo externé monitory. Ak máte všetko po ruke, nemusíte zbytočne odbiehať a prerušovať tak sústredenie.

vsetko-po-ruke-zaklad-homeofficu

Situácia, v ktorej sa všetci nachádzame, nie je príjemná, to bez debaty. Mnohí z nás pociťujú úzkosť, možno až strach pri pohľade na všetky tie články, ktorými sú sociálne médiá zaplavené. Naša posledná rada, nielen ohľadom home officu, je skôr prosba. Zostaňte pokojní, robte veci v rovnakom tempe ako predtým a predovšetkým nezabúdajte dávať na seba pozor. My zatiaľ #ZOSTÁVAMEDOMA a pracujeme s rovnakým nasadením, ako doteraz.

Viac tipov na homeoffice – tu.