fbpx
všetky články
4. apríla

Peter Kysela: Aká bude budúcnosť realitného developmentu?

Peter Kysela, managing director

Smerovanie nielen realitného developmentu, ale takmer celej ekonomiky na Slovensku je momentálne jedným veľkým otáznikom. Ak sa zamyslíme, existuje niekoľko možností ako môže realitný development reagovať na situáciu. V čom vidím zlomové body a zároveň príležitosť?

E-shopy , E-shopy, E-shopy 

Už po prvých dňoch kedy sa zavreli obchody som potrebovali kúpiť pár vecí. Objednal som si ich z e-shopu so zeleným mužíkom, pretože tam majú takmer všetko. Často som eshop využíval aj v minulosti, lebo je to super jednoduché. Objednám si na pár klikov, do pár hodín je to v boxe na parkovisku kúsok od miesta kde bývam a pracujem. Avšak, tentoraz to bolo iné. Možnosť objednania do boxu nebola možná (pretože boli plné). Doručenie bolo o pár dní. Druhý variant bol využiť drive-in na pobočke, lenže už na križovatke som pochopil, že to nie je dobrý nápad. Kolóna áut ako za dávnych (aj súčasných) čias na hraniciach. Napriek tomu, že je to najväčší e-shop na Slovensku, logistika je dnes problém. Podobne to bolo aj pri iných nákupoch v posledných dňoch. Dlhšie doručovacie doby, ospravedlnenia, prípadne úplná nefunkčnosť doručovania.

Teraz iný príbeh, zo včera. Zúčastnil som sa diskusie (online) s investormi, kde záverom bolo konštatovanie o najideálnejších investíciách v tejto kríze. Práve do digitálneho sveta, sveta e-shopov. Prečo? Pretože je to dlhodobá budúcnosť nášho fungovania.

Nakúpiť online dnes už môžeme čokoľvek a pokojne môžeme povedať, že vplyvom situácie sa sortiment produktov dostupných online ešte zväčšil. Dokonca aj potraviny si vieme nakombinovať a nechať doviesť až pred dvere. Je to tak bezpečnejšie o tom bezpochyby. Online nákup momentálne využívame všetci, aj tí čo sa tomu chceli vyhnúť. Preto tu nastáva jeden problém. Logistika, centrálna aj mestská na takýto nápor dopytu jednoducho nie je pripravená.

V čom vidím príležitosť? 

Z môjho pohľadu budú čím ďalej tým viac zaujímavé projekty logistiky pre eshopy. Centrálne logistiky, showroom so skladmi alebo menšie kamenné predajne.

Nároky na doručovaciu dobu vzrastú. Budeme chcieť mať tovar doma rýchlejšie, v niektorých prípadoch si ho dokonca budeme chcieť pred tým pozrieť. Mojím názorom je, že skutočná doba e-shopov ešte len príde. Situácia pomaly vyvíja tlak na predajcov, a kto sa prispôsobí najrýchlejšie, vyhráva. Všetky tieto očakávania konečného spotrebiteľa vyvíjajú nátlak nielen na obchody ale aj na samotnú logistiku. Z môjho pohľadu budú čím ďalej tým viac zaujímavé projekty logistiky pre eshopy. Centrálne logistiky, showroom so skladmi alebo menšie kamenné predajne.

Nároky na doručovaciu dobu vzrastú. Budeme chcieť mať tovar doma rýchlejšie, v niektorých prípadoch si ho dokonca budeme chcieť pred tým pozrieť. Mojím názorom je, že skutočná doba e-shopov ešte len príde. Situácia pomaly vyvíja tlak na predajcov, a kto sa prispôsobí najrýchlejšie, vyhráva. Všetky tieto očakávania konečného spotrebiteľa vyvíjajú nátlak nielen na obchody ale aj na samotnú logistiku. Z môjho pohľadu budú čím ďalej tým viac zaujímavé projekty logistiky pre eshopy. Centrálne logistiky, showroom so skladmi alebo menšie kamenné predajne.

Uviazať si na krk hypotéku ti môže zlomiť väz

Bývať vo svojom? Sen a zároveň aj spoločenský štandard. Rodičia nám už po nástupe do práce vravia „Už by si si mohol kúpiť vlastný byt, nech neplatíš nájom“. To platí pre moju generáciu. Dnes je to inak a mileniáli už aj pred krízou mali myslenie smerované inak.Viazať sa na konkrétne miesto je pre nich nemysliteľné. Druhým faktorom, ktorý ich odrádza od usadenia sa je jednoducho strach. Obava, že je hypotéka priveľký záväzok, na ktorý môžu v čase krízy doplatiť, je jednoducho priveľká. Riešením môže byť zákon o odklade platenia úverov, no to túto obavu neodstráni.

Ako na to môže reagovať realitný trh?  

Zvyšok článku dočítate tu.